Πώς να διαχειρίζεστε το χρόνο σας σωστά

Αν συχνά λέτε «Δεν έχω χρόνο για το τάδε!» ή «Όλη μέρα τρέχω, πού να βρω ελεύθερο χρόνο;», τότε με αυτές τις αλλαγές που σας προτείνουμε θα μάθετε πώς να διαχειρίζεστε σωστά και αποτελεσματικά το διαθέσιμο χρόνο της ημέρας / εβδομάδας σας!

Άλλα άρθρα μας που ενδεχομένως να σας ενδιαφέρουν:

Το ζήτημα της σωστής κι αποδοτικής διαχείρισης του χρόνου είναι μείζον και καθολικό.

Μείζον επειδή έχει μεγάλη σημασία για τη ζωή μας και εμπλέκεται σε κάθε πτυχή της τελευταίας.

Και καθολικό διότι αφορά τους περισσότερους – αν όχι όλους – τους ανθρώπους.

Πόσες φορές έχετε απηυδήσει που ο χρόνος σας είναι περιορισμένος. Πόσες φορές έχετε μετανιώσει για το πώς διαχειριστήκατε το διαθέσιμο χρόνο σας. Πόσες φορές έχετε παραπονεθεί για το ότι δε σας μένει αρκετός ελεύθερος χρόνος. Πόσες φορές έχετε τρέξει για να προλάβετε να φέρετε σε πέρας όλες τις υποχρεώσεις που είχατε.

Αν δε θέλετε όλα αυτά να συνεχιστούν, μπορείτε να λάβετε τα μέτρα σας! Δεν είναι έπεα πτερόεντα (λόγια του αέρα δηλαδή). Αντιθέτως, πρόκειται για συμβουλές που, εφόσον εφαρμόζονται λίγο – λίγο κάθε μέρα, θα φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Μάθετε πώς να διαχειρίζεστε το χρόνο σας σωστά, λοιπόν, μέσα από μερικές βασικές, μικρές, καθημερινές αλλαγές!

Πώς να διαχειρίζεστε το χρόνο σας σωστά κι αποτελεσματικά: Μερικές καθημερινές αλλαγές

1) Μην αναμένετε το deadline κάθε εργασίας

Πολύ συχνό φαινόμενο είναι το να περιμένει κανείς να πλησιάσει το τέλος  της προθεσμίας. Να ολοκληρωθεί το διάστημα, δηλαδή, εντός του οποίου οφείλει να τελειώσει ένα έργο, μια υποχρέωσή του. Αυτή η συμπεριφορά συνδέεται άρρηκτα με την αναβλητικότητα.

Καταπολεμήστε, λοιπόν, το μικρόβιο της αναβλητικότητας!

Όταν κάνετε κάτι τελευταία στιγμή, σημαίνει ότι το κάνετε υπό την πίεση του χρόνου, με ό,τι η τελευταία συνεπάγεται. Για να μη θίξουμε το ότι είναι πολύ πιθανό να μην είστε και τόσο παραγωγικοί/αποδοτικοί στο συγκεκριμένο έργο.

Ξεκινήστε από νωρίς.

Μόλις σας ανατεθεί μία εργασία, μόλις προκύψει μία νέα υποχρέωση, τότε είναι που αρμόζει να ξεκινήσετε να ασχολείστε με αυτή. Ή όσο το δυνατόν συντομότερα. Διότι , όσο περισσότερο την αναβάλλετε, τόσο χειρότερη θα είναι η κατάσταση σύμφωνα με όσα περιγράψαμε παραπάνω. Και τόσο περισσότερο θα επιφορτίζεται ο διαθέσιμος χρόνος της ημέρας σας.

2) Κάνετε σύντομα αλλά συχνά διαλείμματα

Σε ορισμένες εταιρείες, ή ακόμα καλύτερο παράδειγμα στα συστήματα εκπαίδευσης, τα διαλείμματα είναι τακτά. Ανά περίπου 45 – 50 λεπτά εργασίας ή μαθήματος, δίνονται 5 – 10 λεπτά διάλειμμα. Ή υπάρχει, τέλος  πάντων , κάποιο άλλο αντίστοιχο πρόγραμμα.

Αυτό ακολουθείται διότι είναι από χρόνια αποδεδειγμένη η αναγκαιότητα της ξεκούρασης και της αποχής από το αντικείμενο ενασχόλησης ανά τακτά χρονικά διαστήματα, για μερικά λεπτά.

Επί παραδείγματι:

Εάν έχετε να ολοκληρώσετε ένα μεγάλο κομμάτι εξεταστέας ύλης από ένα μάθημά σας, μην το πάρετε σερί! Σε καμία περίπτωση μην κάνετε κάτι τέτοιο. Στρωθείτε συγκεντρωμένες στο βιβλίο και τις σημειώσεις σας και, μόλις περάσουν περίπου 3 τέταρτα της ώρας, κλείστε τα Σηκωθείτε, πιείτε λίγο νεράκι ή χυμό, τσιμπήστε ελαφριά, και συνεχίστε έπειτα στο ίδιο μοτίβο.

Κάτι παρόμοιο προσπαθήστε να ακολουθείτε όπου είναι δυνατό, σε πλείστε άλλες δραστηριότητες που τυχόν έχετε. Έτσι, θα έχετε μάθει πώς να διαχειρίζεστε το χρόνο σας σωστά κι αποτελεσματικά. Ενώ, βέβαια, θα διαπιστώσετε και αυξημένη απόδοση στο εκάστοτε έργο σας.

3) Προγραμματίστε όσα περισσότερα μπορείτε (και θα μάθετε επί τόπου πώς να διαχειρίζεστε το χρόνο σας!)

Δε γίνεται να μιλάμε για το πώς να διαχειρίζεστε το χρόνο σας σωστά και να μην αναφερθούμε στο πρόγραμμα. Πρόγραμμα και σωστή διαχείριση χρόνου είναι δύο έννοιες και καταστάσεις στενά συνυφασμένες.

Μόνον εφόσον έχετε ένα πρόγραμμα, σαφές και ξεκάθαρο, μπορείτε να διαχειρίζεστε σωστά το χρόνο σας.

Ένα πρόγραμμα εβδομαδιαίο τουλάχιστον, όπου θα αναφέρονται όλες οι βασικές υποχρεώσεις της εβδομάδας. Μπορεί να είναι γραμμένο ή εκτυπωμένο ή σε μορφή σημειώσεων στον Η/Υ ή το κινητό τηλέφωνο. Δεν έχει σημασία αυτό. Σημασία έχει το να εμπεριέχει ΟΛΕΣ τις βασικές υποχρεώσεις της εβδομάδας (ή, αν είναι μηνιαίο, του μήνα). Μαζί, βέβαια, με τις ώρες που απαιτεί η κάθε υποχρέωση.

Π.χ. Πέμπτη 28/11/2019, έχω στις 7 να ετοιμάσω τα πρωινά της οικογένειας, στις 8 να φύγω για δουλειά, 9 με 5 θα λείπω στη δουλειά, 6:30 – 7:30 γυμναστήριο, από τις 8 είμαι ελεύθερη εντελώς.

Ξεκινήστε να ετοιμάζετε ένα πρόγραμμα για την εβδομάδα σας.

Και θα δείτε πόσο καλύτερα θα διαχειρίζεστε το χρόνο σας από εδώ και στο εξής! Μπορεί στην αρχή να κάνετε λάθη, να μην έχετε υπολογίσει σωστά τους χρόνους, να έχετε ξεχάσει να βάλετε δραστηριότητές σας μέσα. Με τον καιρό θα το φτιάξετε και θα διαπιστώσετε πως το πρόγραμμα θα γίνει ο καλύτερός σας φίλος!

4) Χρησιμοποιήστε λιγότερο το κινητό, τον Η/Υ, το διαδίκτυο και τα συναφή

Περιορίστε την ενασχόλησή σας με το internet, το κινητό, τον υπολογιστή, την τηλεόραση, τα social media. Αυτή είναι η τέταρτη κατά σειρά από τις αλλαγές που σας προτείνουμε να κάνετε ώστε να μάθετε πώς να διαχειρίζεστε το χρόνο σας σωστά κι αποτελεσματικά.

Η ενασχόληση με αυτά «τρώει» πολύ χρόνο.

Μας και σας τρώνε χρόνο και, μάλιστα, χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε/ αντιλαμβάνεστε. Χάνετε, έτσι, χρόνο τον οποίο θα μπορούσατε να αφιερώνατε σε κάτι άλλο. Σε μία υποχρέωση, σε μία δραστηριότητα αναψυχής, σε ένα διάλειμμα για χαλάρωση και καθαρό αέρα, και λοιπά.

Προσπαθήστε να περιορίζετε μέρα με τη μέρα το χρόνο που χρησιμοποιείτε τηλέφωνα, τηλεοράσεις, το διαδίκτυο, τον υπολογιστή κ.τ.λ. Ξάφνου (!) θα βρεθεί περίσσιος χρόνος μέσα στην ημέρα και δη την εβδομάδα σας!

5) Μάθετε να αρνείστε

Δε γίνεται να λέτε συνέχεια «ναι» σε ό,τι σας αναθέτουν ή σας ζητούν οι άλλοι. Εργοδότες, συγγενικά και φιλικά άτομα, η οικογένειά σας. Αρκετές φορές χρειάζεται να λέτε «όχι» και να αφήνετε σε κάποιον άλλον κάτι που μπορεί να το κάνει. Όσο κι αν αγαπάτε ένα άτομο, όσο κι αν θέλετε να είστε εντάξει στις υποχρεώσεις σας, δεν είναι okay να περνούν όλα από τα χέρια σας. Keep this in mind!

6) Πώς να διαχειρίζεστε το χρόνο σας σωστά; Ιεραρχήστε τις εργασίες σας.

Είναι μάλλον ο χρυσός κανόνας για τη σωστή διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου. Το να έχετε ιεραρχημένες τις υποθέσεις σας και να ξεκινάτε, φυσικά, με την πραγμάτωση των σημαντικότερων.

Μπορείτε να συμπεριλαμβάνετε την ιεραρχία αυτή πάνω στο πρόγραμμά σας με αρχικά γράμματα ή σύμβολα!

Στο παράδειγμα που περιγράψαμε στην 3η συμβουλή μας, μπορείτε λόγου χάρη να σημειώνετε δίπλα από: την ετοιμασία των πρωινών γευμάτων ένα σύμβολο που δείχνει ότι είναι όχι και τόσο υποχρεωτικό να γίνει από εσάς, ενώ δίπλα από το χρονικό διάστημα που πρέπει να είστε δουλειά, να σημειώνετε ένα σύμβολο ή ένα γράμμα που υποδηλώνει ότι είναι full αναγκαίο να πραγματοποιηθεί αυτό το μέρος του προγράμματος.

Πώς να διαχειρίζεστε το χρόνο σας, επομένως;

Κάνοντας μερικές μικρές αλλά τεράστιας σημασίας αλλαγές στην καθημερινότητά σας. Τέτοιες είναι οι εξής:

Να βάλετε ένα πρόγραμμα με το τι έχετε να κάνετε κάθε μέρα, όπου θα φαίνεται ποιο έργο σας είναι σημαντικό, ποιο επείγον, ποιο λιγότερο αναγκαίο κ.ο.κ. Να μη λέτε συνέχεια «ναι» σε ό,τι σας ζητούν και σας αναθέτουν. Γιατί δεν είναι δυνατόν να περνούν όλα από δυο χέρια. Να κάνετε συχνά και μικρής διάρκειας διαλείμματα για ξεκούραση και ανασυγκρότηση, χωρίς σε αυτά να ασχολείστε με το κινητό σας. Να περιορίσετε γενικά τη χρήση κινητού, διαδικτύου, τηλεόρασης και των συναφών. Και, τέλος, να μην είστε αναβλητικοί περιμένοντας την τελευταία στιγμή να εκτελέσετε ένα καθήκον σας.

Σχετικά άρθρα
Τα καλύτερα