Νευρογενής βουλιμία – Αιτίες και Αντιμετώπιση

Τι είναι η νευρογενής βουλιμία

Η νευρογενής ή ψυχογενής βουλιμία, αποτελεί μία διατροφική διαταραχή. Πρόκειται για την έλλειψη ελέγχου της διατροφικής συμπεριφοράς η οποία οδηγεί σε διαταραχή της πρόσληψης της τροφής.

Η νευρογενής βουλιμία χαρακτηρίζεται από κατανάλωση πολύ μεγάλης ποσότητας φαγητού σε μικρό χρονικό διάστημα, η οποία έπειτα ακολουθείται από την προσπάθεια απαλλαγής της ποσότητας αυτής και των θερμίδων που προσδίδει στο πάσχων άτομο, μέσω εμετού, καθαρτικών, διουρητικών ή και υπερβολικής άσκησης.

Στους ασθενείς που πάσχουν από βουλιμία, η πρόσληψη τροφής και η σκέψη της γίνεται εμμονή και συνήθως παρατηρούνται ανεξέλεγκτα επεισόδια υπερφαγίας. Ο κύκλος πρόσληψης τροφής και προσπάθειας απαλλαγής από αυτήν, μπορεί να επαναληφθεί αρκετές φορές την εβδομάδα και σε πιο σοβαρές περιπτώσεις αρκετές φορές την ημέρα.

Η νευρογενής βουλιμία συχνά κατηγοριοποιείται μαζί με την νευρογενή ή ψυχογενή ανορεξία και είναι πιθανόν να πρόκειται για μία και μοναδική διαταραχή που περιλαμβάνει δύο εκφάνσεις και εκδηλώνεται με τη μία ή την άλλη μορφή.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η βουλιμία πλήττει κυρίως γυναίκες (το 90% των βουλιμικών ατόμων ) και συνήθως η ασθένεια ξεκινάει στο τέλος της εφηβείας ή στην πρώιμη ενήλικη ζωή.

Η νευρογενής βουλιμία πέρα από τις εμφανείς συνέπειες στο σώμα του ασθενούς με τις αυξομειώσεις βάρους, μπορεί επιπλέον να προκαλέσει άμεσα κάποιες επιπλοκές στην υγεία.

Ποια είναι τα συμπτώματα

• Τα συνηθέστερα συμπτώματα της νευρογενούς βουλιμίας είναι τα παρακάτω:
  • Οι πάσχοντες ασχολούνται διαρκώς με το βάρος τους και το σώμα τους και φοβούνται την πρόσληψη κιλών
  • Οι ασθενείς τρώνε πολύ περισσότερο από φυσιολογική μερίδα σε ένα γεύμα και σταματούν αν νιώσουν δυσφορία ή πόνο
  • Έπειτα από την κατανάλωση τροφής, οι βουλιμικοί υποβάλλουν τον εαυτό τους σε εμετό ή χρησιμοποιούν άλλα μέσα (καθαρτικά, διουρητικά, κ.ά.) για αποβολή του φαγητού απ’ τον οργανισμό
  • Οι πάσχοντες δεν μπορούν να ελέγξουν τη διατροφική συμπεριφορά τους
  • Καταναλώνουν ανεξέλεγκτα τροφή όταν είναι στενοχωρημένοι ή αγχωμένοι και έπειτα νιώθουν ντροπή και ενοχή (γι’ αυτό και την αποβάλλουν)
  • Οι βουλιμικοί συχνά χρησιμοποιούν συμπληρώματα διατροφής ή φυτικά προϊόντα για απώλεια βάρους

Αιτίες που την προκαλούν

Η ακριβής αιτία της νευρογενούς βουλιμίας, είναι άγνωστη, όμως υπάρχουν πολλοί πιθανοί παράγοντες που θα μπορούσαν να παίξουν ρόλο στην ανάπτυξη των διατροφικών διαταραχών.

Γενετική σύνδεση

Ένας πολύ πιθανός παράγοντας είναι η κληρονομικότητα. Άτομα που έχουν συγγενείς πρώτου βαθμού πάσχοντες από κάποια διατροφική διαταραχή, έχουν αυξημένο κίνδυνο να εκδηλώσουν και αυτά μια παρόμοια διαταραχή που υποδηλώνει γενετική σύνδεση.

Ψυχολογικά-συναισθηματικά προβλήματα

Παρ’ όλα αυτά, τα πιο συνήθη αίτια και τα ευρέως γνωστά, είναι κυρίως ψυχολογικά και συναισθηματικά. Προβλήματα ψυχολογικά όπως η χαμηλή αυτοεκτίμηση, η κατάθλιψη, οι αγχώδεις διαταραχές, το πρόβλημα διαχείρισης θυμού, η τελειομανία, η παρορμητική συμπεριφορά, η ψυχαναγκαστική καταναγκαστική διαταραχή ή και παλιότερα ψυχικά τραύματα-γεγονότα, καθώς και συναισθηματικά προβλήματα όπως ο θάνατος αγαπημένων προσώπων, η ερωτική απογοήτευση ή ακόμη και τα επαγγελματικά προβλήματα, επιβαρύνουν ιδιαιτέρως και συμβάλλουν στην ανάπτυξη της διατροφικής διαταραχής.

Κοινωνικά αίτια (κοινωνική πίεση)

Επίσης, η κοινωνική πίεση, με την προβολή διαφόρων προτύπων, όπως τα καλλίγραμμα σώματα και με την ψευδαίσθηση που δημιουργούν ότι μια τέτοια εμφάνιση στον άνθρωπο εξασφαλίζει ευτυχία και επιτυχία, συμπεριλαμβάνεται στους παραπάνω παράγοντες και μπορεί να διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση των διατροφικών διαταραχών όπως είναι η νευρογενής βουλιμία.

Ανεπάρκεια σεροτονίνης

Τέλος, στα αίτια ανάπτυξης της βουλιμίας, πιθανολογείται ότι ανήκει και η ανεπάρκεια της σεροτονίνης στον εγκέφαλο του πάσχοντα.

Η νόσος, όπως προαναφέραμε προσανατολίζεται στις γυναίκες και εμφανίζεται κατά την εφηβεία και στις αρχές της ωριμότητας, χωρίς βέβαια να αποκλείεται οποιαδήποτε άλλη ηλικία. Οι γυναίκες αυτές συνήθως χαρακτηρίζονται από έλλειψη αυτοεκτίμησης, συναισθηματική αστάθεια, άγχος και κατάθλιψη.

Αντιμετώπιση – θεραπεία

Για την αντιμετώπιση της βουλιμίας, η πιο αποτελεσματική λύση είναι μια συνδυαστική θεραπεία που περιλαμβάνει την ψυχοθεραπεία σε συνδυασμό με μια φαρμακευτική αγωγή. Η θεραπεία αυτή αποτελεί μια συντονισμένη προσέγγιση που περικλείει το ρόλο της οικογένειας, τη συμμετοχή του γιατρού πρωτοβάθμιας φροντίδας (ή άλλων ιατρικών υπηρεσιών), την παροχή ψυχικής υγείας, καθώς και ένα ειδικό διαιτολόγιο από ανθρώπους με εμπειρία, κατάλληλο για την αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών όπως είναι η νευρογενής βουλιμία.

Ψυχοθεραπεία

Πιο συγκεκριμένα, η ψυχοθεραπεία συνήθως περιλαμβάνει:

1. Τη γνωστική συμπεριφορική θεραπεία, η οποία βοηθάει στην αντιμετώπιση της αρνητικής συμπεριφοράς και των αρνητικών πεποιθήσεων πάντα σε σχέση με τη διατροφή και την τροποποίηση αυτών των σκέψεων και συμπεριφορών σε θετικές και υγιείς, αλλά συμβάλλει και στη γενικότερη ψυχολογική κατάσταση του ασθενούς.
  2. Τη διαπροσωπική ψυχοθεραπεία, η οποία εντοπίζει τις δυσκολίες στις στενές διαπροσωπικές σχέσεις του πάσχοντος ατόμου και το βοηθά να βελτιώσει την επικοινωνία του με τους άλλους και τις δεξιότητες ως προς την επίλυση προβλημάτων, να χειρίζεται το άγχος του και να ρυθμίζει τα συναισθήματά του ώστε να βελτιώσει τις σχέσεις με τους άλλους.
  3. Την οικογενειακή θεραπεία, που εφαρμόζεται για να βοηθήσει τους γονείς ή τα άτομα συγγενικού περιβάλλοντος γενικά (ανάλογα αν μιλάμε για έφηβο πάσχοντα ή για ενήλικα) να παρέμβουν ώστε να σταματήσει ο ασθενής τις κακές διατροφικές συμπεριφορές και εν συνεχεία να βοηθηθεί στην ανάκτηση του ελέγχου των συμπεριφορών αυτών.

Φαρμακευτική αγωγή

Στη φαρμακευτική αγωγή, πρωταγωνιστούν ορισμένα φάρμακα, τα οποία μπορεί να βοηθήσουν στα συμπτώματα της βουλιμίας, πάντα συνοδευτικά και συνδυαστικά με την ψυχοθεραπεία.

Διατροφή

Ως προς το κομμάτι της διατροφής, αλλά και την επίτευξη ενός υγιούς σωματικού βάρους, οι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι είναι κατάλληλοι στο να σχεδιάσουν ένα ειδικό πρόγραμμα διατροφής για τους πάσχοντες βουλιμικούς, ώστε να καταφέρουν να επιτύχουν ένα φυσιολογικό βάρος και να επανέλθουν σε φυσιολογικές διατροφικές συνήθειες.

Νοσηλεία

Τέλος, στην αντιμετώπιση της νευρογενούς βουλιμίας, υπάρχει ως πιθανότητα και η νοσηλεία, σε εξαιρετικά σπάνιες όμως περιπτώσεις. Η βουλιμία συνήθως θεραπεύεται έξω από το νοσοκομείο, αλλά αν είναι σε σοβαρή μορφή και υπάρχουν πολύ σοβαρές επιπλοκές της υγείας, μπορεί να χρειαστεί τελικώς θεραπεία μέσω της νοσηλείας σε νοσοκομείο.